Oude! Weblog van Henk Medema

november 14, 2013

Zonde (niet) zien is zonde

Filed under: Uncategorized — henkmedema @ 9:11 pm

Doe ’s gek, Lien! – zeiden Jip en Janneke tegen de werkster die bij hen thuis de boel schoon hield. En Lien dééd gek.

Ik ga ook gek doen. Heel gek, maar wel serieus gek, met elf anderen. Vierentwintig uur lang ons laten opsluiten, en schrijven of ons leven ervan afhangt. Dat ís natuurlijk niet zo, maar het leven van andere mensen is wél in het geding.

Er is een heleboel rottigheid in deze wereld. Nu ben ik een keurig opgevoed jongetje van ruim zestig jaar oud, en het is me altijd geleerd dat je weg moet kijken als je iets zondigs ziet. En ik vrees dat ik het zelf ook weer aan mijn kinderen heb overgedragen.

Niettemin heb ik genoeg gezien: van de rosse buurt in Den Haag (waar wij jaarlijks doorheen moesten om er een bijbelstudieconferentie te bezoeken), tot aan de Wallen in Amsterdam (waar ik later als bestuurslid van Tot Heil des Volks kwam), van de slums in Chayalitsa bij Kaapstad, tot aan de circa twaalfjarige meisjes die me in Pattaya uitnodigden om mee te gaan, toen ik daar ‘s morgens om zes uur m’n hardlooprondje liep.

Maar er is véél meer. En het is véél erger.

Is het goed om ernaar te kijken? Nee, niet als je dat doet uit onmenselijke, begerende wellust. Ja, wel om het tot je door te laten dringen wat er gebeurt. Wil je die rottigheid zien, horen, ruiken, voelen? Wil je je de verhalen laten vertellen, wil je de plaatjes zien, zou je er ook maar even willen zijn?

Goeie vragen, en die gaan we in ons boek indringend aan de orde stellen. Wegkijken is niet goed. Maar kijken en luisteren naar de verhalen is niet voldoende: het gaat er ook om er scherp over na te denken. Te zien wat hier gebeurt, wat ongerechtigheid is, en hoe het Koninkrijk van God zich daar falikant tegen keert – en dus ook de discipelen van dat Rijk, de volgers van Jezus.

Ik ga verhalen vertellen. Maar ik merk ook dat ik teruggeleid wordt naar m’n oude beroep, dat van jurist, en zo weer wil leren zien. Ik denk dat jij en ik samen een haarscherpe blik nodig hebben op het kwaad in deze wereld. Luister, want het is echt. Huiver, want het is erg. Heb ze lief, die mensen waar het om gaat. En doe wat. Niks doen is eeuwig zonde.

••••

SCHRIJVERS VOOR VRIJHEID

 

Deze week, van vrijdag 22 op zaterdag 23 november, laat ik me met 11 anderen een etmaal opsluiten – om te schrijven over vrijheid. Met z’n twaalven zijn we: doet je dat ergens aan denken? Maar we hebben geen pretenties van apostelschap. We willen wel je aandacht, en je medewerking.

Het gaat over vrijheid. Een prachtig geschenk, dat God graag aan alle mensen gunt, maar dat ze helaas maar al te vaak niet aan elkaar gunnen. Mensenhandel, moderne slavernij, prostitutie: in allerlei vormen worden mensen op een gruwelijke manier tot ‘dingen’ gemaakt en verhandeld.

Voor 24 euro heb je een boek, of als je dat liever hebt: een e-book. Voor 48 euro wordt je naam er zelfs in geprint. En je helpt daarbij mee aan de financiering van het reddingswerk uit deze rampzalige toestanden.

Kijk op http://www.schrijversvoorvrijheid.nl – en doe mee aan het werk van International Justice Mission, http://www.ijmnl.nl

 

 

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

