Oude! Weblog van Henk Medema

januari 13, 2011

Christelijke media: Koninkrijksdenken

Filed under: Uncategorized — henkmedema @ 7:18 am

Het is voor de christelijke media tijd, om met Star Trek te spreken, to boldly go where no one has gone before – en niet stil te blijven zitten in de loopgraven.

Loopgraven horen bij de vorige eeuw, waarin het christendom zich ingroef tegen wat men toen noemde secular humanism. Daaronder werd alles begrepen wat moeilijk te begrijpen was, en wat niet op het eerste gezicht de test van vertrouwde bijbelse richtlijnen kon weerstaan. In de laat-negentiende en (vooral) de twintigste eeuw had de moderniteit de overhand, ook in het denken van christenen. Wij hadden, dachten we, het geloof in onze theologische vingers; voorzover dat niet het geval was, moest je daar krachtig naar streven. De veel bredere cultuurstroom, de Verlichting, omvatte niet alleen het moderne ongeloof, maar ook ons eigen, ‘modern’, gefundeerde christendom. Ruwweg viel deze moderniteit samen met de periode van het Boek, van kaft tot kaft.

De fronten waren duidelijk: wij met z’n allen tegen de wereld. Geloof tegen ongeloof en anders-geloof. En over de condities van dit gevecht waren we het met de ongelovigen eens: op basis van rationele scherpzinnigheid moest deze strijd worden gestreden.

De tijd van die loopgraven is voorbij, is er eigenlijk nooit geweest. Het Koninkrijk is midden onder ons, zegt Lukas 17 vers 21. Jezus, de Koning Zelf is in ons en onder ons, zoals Hij midden onder de mensen was in zijn aardse leven. Dáár was zijn strijd – niet tegen de mensen, maar tussen de mensen. Daar ligt ook ons front, niet tegen de ongelovigen, maar tegen de geestelijke machten in de hemelse gewesten, Efeze 6 vers 10vv.

 

Waar staan de christelijke media in dit koninkrijksdenken? De golven die de moderniteit omver hebben geworpen, hebben nu (eindelijk, onvermijdelijk) ook ons bereikt. Het is de na-moderniteit, inderdaad: het is een post-moderne cultuur. Waarom zouden we daar bang voor zijn, trouwens? Jawel, als zich een postmodernisme aandient dat niet meer van enige waarheids-idee wil weten, dan moeten we ons tegen deze arrogantie verzetten. Maar is het eigenlijk niet hoog tijd dat die andere moderne arrogantie verdwijnt, die van onszélf?

We hebben trouwens geen keus meer. De media zelf veranderen in een razend tempo. Carl Raschke, in zijn boek The Next Reformation, zegt bijna terloops maar terecht: media is not about reality, it IS reality. De techniek vormt de communicatie, en die is wezenlijk: waarheid of leugen, liefde of haat, licht of duisternis. Er is een realiteit (al of niet virtueel, al of niet digitaal) in de mensen en om hen heen, waarin wij worden opgenomen, en waarin wij ruimte moeten maken – niet voor onszelf, maar voor de Koning, de Heer, voor Jezus. The community of the King.

 

De wereld van het gedrukte boek trilt op z’n grondvesten, of die fundamenten nu christelijk zijn of niet. De kranten en tijdschriften hebben het ook zwaar te verduren: teruglopende advertentie-verdiensten, zware gevechten om de gunst van potentiële abonnees. Met de omroepen gaat het óók al helemaal niet goed, vooral nu het kabinet de open verbinding naar de nieuwe media wil afsluiten.

Het is spannend. We kunnen, hoe spijtig dat ook is, ons als christelijke media niet meer afzijdig houden, en dat is niet alleen omdat het zuilenlandschap niet meer bestaat. De crisis van onze tijd is die van de communicatie zélf.

Enerzijds zie je aan de consumentenkant de langzame, maar soms snelle verschuiving in het gebruik van media. Van tv naar internet of combinaties. Ontlezing. Vervanging van leeskeuzes. Nieuwe leesmogelijkheden: digital devices (internet, e-books, iPod, iPhone, iPad, en allerlei andere tablets)

Anderzijds is er aan de producentenkant een structurele verandering waar te nemen in de bedrijfskolommen. De rol van de boekhandel staat op het spel, en bijgevolge ook de functie van de tijdschriften- en boekengrossiers.

Beiderzijds kan de stelling worden verdedigd dat consumenten en producenten worden vermengd. Iedereen kan in deze tijd consument én producent worden. Er wordt wel, met een toespeling op de culturele scharnierperiode kort na de uitvinding van de boekdrukkunst, gesproken over ‘het algemeen priesterschap’ van de media-gelovigen. Wie gelooft, mag ’t zeggen.

 

Wat doen wij, de spelers in het veld? De boeken-uitgevers, de kranten-uitgevers, de tijdschriften-uitgevers, omroep-organisaties, boekverkopers, auteurs, enzovoorts? Het gaat niet alleen om de christelijke cultuur, het gaat om de héle cultuur – maar het is wél van belang hoe wij daar als christenen in gaan staan. Een enorme uitdaging: ons hergroeperen, niet rondom onze eigen belangen, maar die van de Koning.

Ik ben heel erg benieuwd naar de respons, vooral vanuit de christelijke media…

 

30 reacties »

  1. Dank Henk voor deze bijdrage over Christelijke media in deze tijd.
    Er zal inderdaad heel veel gaan veranderen. Maar wat niet verandert is de inhoud. Die was goed, is goed en blijft goed. Op welke drager die inhoud geplakt moet worden maakt eigenlijk niet zoveel uit, zolang we maar mee gaan in de vernieuwing. Kunnen we aanbieden op internet, Iphone, Ipad, dan moeten we dat zeker doen. Maar ook die zullen op den duur weer worden vervangen door nieuwe dragers. Dat blijft veranderen maar zoals gezegd content verandert niet. Wees dus sterk en moedig en laten we blijven spreken, publiceren, uitzenden wat de Heilige Geest ons ingeeft om te doen op een manier die past bij de dan heersende mogelijkheden.
    gr.en zegen!
    Dolf

    Reactie door Dolf van de Vegte — januari 13, 2011 @ 9:51 pm

  2. Je kent mijn gedachten over deze zaken, Henk. We moeten als christenen in de media elkaar niet verdringen maar versterken. Nieuwe media moeten we niet zien als reddingssloepen voor zinkende schepen, maar als moderne vaartuigen die we met een beetje stuurmanskunst en ervaring door de golven kunnen loodsen. Let’s ride the waves!

    Reactie door abspoel — januari 14, 2011 @ 8:20 pm

  3. Toevallig ben ik de afgelopen week (i.v.m. een artikel hierover) veel bezig geweest met de vraag: wat heeft media met ons gedaan? Wat doet het met mij persoonlijk?

    Ik kan niet anders dan de conclusie trekken: niet veel goeds. Ik ben opgegroeid met moderne media, televisie en internet zijn voor mijn generatie heel normaal. Er gaan heel wat uren in zetten! Maar leer ik er God beter door kennen? Nauwelijks…

    Begrijp me goed, ik kan God dankbaar zijn voor de fantastische mogelijkheden van televisie en internet. Maar als ik kijk naar bijv. mijn overgrootvader, hoeveel kennis en wijsheid die man wel niet had opgedaan in zijn leven, dan vraag ik mij wel eens af: zal ik net zoveel kennis en wijsheid vinden? Niet dat we allemaal evenveel of hetzelfde moeten weten, daar gaat het mij niet om. Maar ik heb stellig de indruk dat internet en televisie ons afleiden van waar het werkelijk om gaat: het beter leren kennen van God. In plaats daarvan hebben we letterlijk ‘de wereld in huis’ gehaald (verwijzend naar het gelijknamige boek van Andries Knevel).

    Nee, ik geloof niet dat de moderne media nu zo’n positieve invloed hebben op het priesterschap van de gelovigen…

    Henk, voor jouw generatie is dat misschien wat anders, dat weet ik niet. Ik heb de indruk dat het voor jouw generatie wat makkelijker is om televisie en internet te negeren. Voor mijn generatie is het een belangrijk en niet meer weg te denken onderdeel van het dagelijks leven. Uren per dagen besteden wij (chr. jongeren, inclusief mijzelf!) aan veelal nutteloze zaken. Zoals Neil Postman al schreef: we amuseren ons kapot.

    Moeten wij meegaan in die trend van het ‘digitale leven’? Ik denk juist niet! Ik denk dat het goed is om te laten zien dat er ook een leven mogelijk is dat niet ‘afhankelijk’ is van moderne media. Een fantastisch leven zelfs! Een leven van echte ontmoetingen met echte mensen. Een leven van rust.

    Misschien vreemd, maar ik hoor steeds meer jongeren (chr. en niet-chr.) daarover praten. Zeker als ze een paar maanden in het buitenland hebben gezeten voor bijv. een stage. Dat gehaaste, die digitale media… jongeren willen aan de ene kant niet zonder, maar zijn er ook echt niet allemaal onverdeeld enthousiast over. We zijn op zoek naar rust, naar echtheid, naar antwoorden. En hoe tegenstrijdig het ook klinkt: bij gebrek aan beter zoeken wij dat vaak via diezelfde moderne media die ons zo onrustig hebben gemaakt. In amusement.

    Misschien ligt daar juist een mooie taak voor mensen van jouw generatie, Henk. Om te laten zien waarom het belangrijk is niet al te afhankelijk te worden van de moderne media. Wist je zelfs dat er jongeren zijn die veel moeite hebben om anderen mensen ‘in het echt’ te ontmoeten? In de virtuele wereld gaat het ze prima af, in de echte wereld voelen zij zich erg onzeker, met alle gevolgen van dien. Terwijl ze wel graag echt contact met mensen willen hebben! Helaas is er veel en veel te weinig aandacht voor dit probleem.

    Natuurlijk ben ik het geheel met jou en Dolf eens, dat we ook als christenen gebruik moeten maken van de moderne media om het Evangelie te verspreiden, op welke wijze dan ook. Maar zijn de ‘nieuwe media’ beter dan de ‘oude media’? Dat weet ik zo net nog niet. Ik denk dat er meer mensen aan het twijfelen worden gebracht door moderne media, dan dat er tot geloof worden gebracht.

    Nee, ik denk dat we elkaar (als mensen) weer eens moeten opzoeken. Niet op Facebook of Twitter, maar in het echt. Want in echte ontmoetingen kan Koning Jezus zich nog meer laten zien…

    Reactie door Ruben Hadders — januari 15, 2011 @ 1:20 am

  4. Nieuwe media… ik vind het heerlijk. Ik zit graag te bloggen, te tweeten, kijk intussen TV op achtergrond en gebruik skype erby.

    Maar in mijn voorbereidingen voor het begin van een nieuwe gemeente in mijn stad, spreek ik met jonge mensen die actief digitaal zijn, en me zeggen: in vredesnaam, laten we de kerkdienst sober houden. we willen ook kunnen ontsnappen en een uur in de week stilte, niets, rust.

    Net zoals het even duurde voor mensen leerden dat je niet alles dat op TV komt per se moet bekijken, zal dat met alle andere media ook wel zo gaan.

    Hoe snel beantwoorden we onze email? moet ons mobieltje elke minuut brommen als er weer een bericht inkomt? Ik vrees dat ik me laat gekmaken door de veelheid van impulsen van die nieuwe media. En als we eenmaal onze balans weer vinden, gaat de computer weer vaker uit, de telefoon uit, net als de TV.

    Want het blijven hulpmiddelen. En waar die hulpmiddelen echt mooi zijn, is waar ze mensen met elkaar in relatie brengen. En dat gaat tenslotte toch niet digitaal.

    Had God zijn zoon niet digitaal naar de wereld kunnen sturen? Voor de apostelen zat de waarde van Hem juist in het tastbare, het zien, het horen. Van mens tot mens, zonder bemiddelling van kilobytes.

    Reactie door Jos Strengholt — januari 15, 2011 @ 6:41 am

  5. We hebben het niet over een tijdelijk verschijnsel. Social media and Internet are here to stay. Ons eigen gebruik moeten we kritisch analyseren, maar wijzen op de gevaren is ouderwetser (Ruben!!) dan kijken naar de mogelijkheden (Henk). De discussie die Henk initieert gaat over de houding van christenen in de media en hun bereidheid elkaar te versterken. Dat is heel iets anders dan gezanik (sorry) over het gebruik. Hier, op internet, wordt het gesprek gevoerd. In sociale media leren christenen hun rare taaltje af. Weg met de betweterigheid. Gewoon mooie content vinden en ontsluiten. Dát is de taak van uitgevers.

    Reactie door Paul — januari 15, 2011 @ 8:52 am

  6. @ Paul

    Beetje vreemde reactie, Paul. Waarom mag er niet gewezen worden op de gevaren? Sinds wanneer is dat nu weer ‘ouderwets’ en ‘gezanik’? Over “houding van christenen in de media” gesproken…

    Bovendien heb ik het ook over mogelijkheden: de mogelijkheden om te leven zonder social media en internet. Mooie content vinden en ontsluiten is allemaal prima. Maar is dat het enige waar het om gaat? Naar mijn idee is het de bedoeling mensen het Leven te laten zien. Echt leven doe je in de echte wereld, niet in de virtuele.

    Jij walst veel te makkelijk heen over de gevaren van de moderne media. Alsof de invloed hiervan allemaal wel meevalt… Kijk eens even naar de afgelopen 25 jaar, naar de invloed die de moderne media hebben gehad op ons denken, op onze maatschappij, en vertel me dan nog eens dat het ‘ouderwets’ is om te wijzen op de gevaren! Bovendien negeer je volkomen de problemen die mensen (jongeren!) ervaren. Je hoort er nauwelijks over, dus zal het er wel niet zijn…

    Ik weet wel, anno 2011 is het ‘not done’ om negatief te zijn over zaken, maar laat mij dan maar lekker ouderwets zijn.

    Reactie door Ruben Hadders — januari 15, 2011 @ 9:38 am

  7. Nog even ter aanvulling:

    Ik ben het eens met Jos dat moderne media (televisie, internet, mobiele smartphones etc.) fantastisch zijn, maar het moeten wel hulpmiddelen blijven. Chr. uitgevers kunnen hele mooie dingen daarmee doen en ik steun dat natuurlijk ook van harte. Ik zeg dus niet dat chr. uitgevers zich niet met moderne media moeten bezighouden, integendeel.

    Maar feit is dat steeds meer mensen letterlijk geleefd worden door moderne media. Diverse onderzoeken hebben dit ook aangetoond. Daar zit een groot probleem. Voor chr. uitgevers betekent dit m.i.:

    – dat zij het ook als hun taak kunnen rekenen om mensen te helpen gezond om e gaan met moderne media en de informatie die hierdoor op hen afkomt. Uitgevers inspireren immers…
    – dat zij voorzichtig moeten zijn met het verschuiven naar de virtuele wereld. Hierin aanwezig zijn is goed, maar als dat betekent dat we in de echte wereld steeds minder zichtbaar zijn (ik denk aan persoonlijke ontmoetingen met de doelgroep, boekhandels, etc.), dan maak ik mij grote zorgen.

    N.B.
    Op deze plaatst wil ik overigens ook even jullie aandacht vragen voor de petitie om bibliotheken in Nederland te behouden. Er dreigen veel bibliotheken te verdwijnen. Niet direct door digitalisering (hoewel…), maar vooral door bezuinigingen. Steun de petitie!
    http://www.petities.nl/petitie/ik-steun-de-bibliotheek

    Reactie door Ruben Hadders — januari 15, 2011 @ 9:59 am

  8. Sorry, Ruben. Na het lezen van je reactie ontgaat me ook de zin om hier de discussie te voeren. Je ratelt maar door. Het onderwerp dat hier naar voren wordt gebracht is geheel anders dan jouw verhaal over de gevaren van de moderne media. En dan ook nog een link naar een petitie. Waar ben je nou toch mee bezig?

    Reactie door abspoel — januari 15, 2011 @ 11:42 am

  9. Ik ben het met Paul eens – publiceer gewoon lekker veel goede dingen op het web! Kost niks (alleen tijd…) en je krijgt lezers.

    Rot voor uitgevers… maar als ik een goed verkopend boekje op markt zou brengen, heb je 2500 lezers? Op een bog heb je er al snel een paar honderd elke dag. Dus een pracht manier om je ei kwijt te raken en soms hebben mensen er ook nog wat aan.

    Reactie door Jos Strengholt — januari 15, 2011 @ 11:44 am

  10. Inderdaad, Jos: zowel uitgevers als auteurs en IEDEREEN heeft op de nieuwe media alle vrijheid. Het algemeen priesterschap van alle gelovigen… Jammer voor de verkoopcijfers van de oude media, niet per se jammer voor een uitgever die de nieuwe media ook zoekt. Al geef ik toe dat het verdienmodel er anders uitziet.

    Reactie door henkmedema — januari 15, 2011 @ 11:56 am

  11. @ Paul

    Het onderwerp is niet geheel anders, het is er mee verbonden. De vraag was: wat doen wij, spelers in het veld? Oftewel: wat doen we met de mogelijkheden van nieuwe media? Hoe kunnen wij hiermee elkaar als christenen versterken? Toch? Welnu, ik laat zien dat er ook gevaren aan kleven, omdat er al snel sprake is van een verschuiving i.p.v. een toevoeging. Een verschuiving naar ‘virtuele gemeenschap’. Is christendom straks alleen nog online te vinden?

    Reactie door Ruben Hadders — januari 15, 2011 @ 11:58 am

    • Ik geef nog één reactie en dat is deze: Paulus onderhield virtuele contacten op grote afstand en maakte gebruik van de mogelijkheden in zijn dagen (Pax Romana, infrastructuur). De Reformatie greep de boekdrukkunst aan om nieuwe inzichten massaal te verspreiden. Er is een nieuwe tijd aangebroken en jij gaat de discussie verleggen naar de gevaren en bedreigingen (alsof wij dat niet zien, wat denk je nou toch?)
      Je mist het punt en denkt dat je een discussie moet winnen in plaats van voeren. Sorry, maar dit is alles wat ik er nog over te melden heb – duidelijker kan ik niet zijn en ik bedoel het niet onaardig.

      Reactie door abspoel — januari 15, 2011 @ 12:04 pm

      • Als je het niet onaardig bedoeld, help mij dan even: welk punt mis ik?

        Reactie door Ruben Hadders — januari 15, 2011 @ 12:35 pm

  12. @ henkmedema

    Dat is nu juist een van de vragen die ik stel: in hoeverre kan ‘priesterschap’ tot uiting komen in een virtuele wereld?

    Reactie door Ruben Hadders — januari 15, 2011 @ 11:59 am

  13. Ik ben niet zo optimistisch als Paul. Ik vrees dat niet het priesterschap van alle gelovigen zichtbaar wordt. Omdat miljard christenen een blogje schrijven?

    Ik denk eerder dat het probleem van christelijk leiderschap veel groter wordt. Heel veel christenen zijn toch helemaal niet in staat zelfstandig te beoordelen of iets ‘waar’ of ‘onwaar’ is? Jullie als boekenuitgevers zijn toch ook heel nauwkeurig met de keus wat jeje lezers voor wilt schotelen?

    Waar jullie verantwoorde boeken willen uitgeven omdat je de mensen wilt helpen, vliegen diezelfde mensen over het internet om vi websites en blogs de ernstigste prietpraat tot zich te nemen als Gods truth. Elke vorm van zorgvudlige vorming wordt toch aan de kerk ontnomen op deze manier?

    Ik suggereer niet dat er een weg terug is. Wel dat we dus maar moeten zorgen dat we het web lekker vullen met goede dingen. En hopen dat het goede volk dat langskomt daar iets mee kan en er over doordenkt.

    Reactie door Jos Strengholt — januari 15, 2011 @ 12:45 pm

    • De oude zenders, de monopolisten van de waarheid, de duiders en uitleggers… ze zien hun posities wankelen. Get used to it. Het internet is één groot WIKIPEDIA en het gaat niet minder worden.
      Maar – het internet is ook heel democratisch en als je aantrekkelijk communiceert en benaderbaar bent, komen de mensen luisteren. De behoefte aan geestelijk voedsel, de dorst naar water waar je echt leven mee indrinkt… het is in alle hevigheid aanwezig. Wij hebben brood, wij hebben water. Deel het liefdevol uit.
      Mensen die echt wat te melden hebben krijgen lezers, volgers. Als je gelooft in de kracht van het Woord, dan is het een kwestie van je positie innemen, je lampje op de kandelaar zetten. Ook op internet. Als je alleen tot je eigen parochie preekt, komen de mensen niet bij je terug.
      Ik zie geloofsgenoten in de virtuele wereld preken en verkondigen alsof ze op een zeepkist in het Vondelpark staan. Mensen die lachend voorbij lopen, hun middelvinger opsteken en/of je uitlachen vormen het bewijs dat je op de goede weg zit. Ja, ja. We zijn gewoon vaak dom en contraproductief bezig. We moeten opnieuw leren communiceren met mensen ‘van binnen en van buiten’. Laten we eens beginnen met goed te luisteren. Jezelf zijn – virtueel en in het leven van aardappels en potten bier. Kijk de kunst af bij onze Meester. Was de schijnheiligen de oren en de gebrokenen de voeten.
      En dan het punt waar het om gaat: laten we als gelovigen elkaar versterken en kijken waar we in de netwerksamenleving nuttige aanknopingspunten vinden. Heel vaak via het internet, maar dat is slechts een begin.

      Reactie door Paul — januari 15, 2011 @ 2:31 pm

      • Mensen die echt wat te melden hebben krijgen lezers, volgers. (…) Ik zie geloofsgenoten in de virtuele wereld preken en verkondigen alsof ze op een zeepkist in het Vondelpark staan. Mensen die lachend voorbij lopen, hun middelvinger opsteken en/of je uitlachen vormen het bewijs dat je op de goede weg zit. Ja, ja.

        Zou dat bij de apostelen anders geweest zijn? Paulus werd nota bene met stenen de stad uitgejaagd! Zat hij dan soms op de verkeerde weg?
        Ja, als iedereen met jou kan opschieten, als jij nooit bespot wordt, dan vraag ik mij af of je wel écht het Evangelie predikt. Immers, Christus is ‘dwaadheid’ en een ‘aanstoot’ voor de wereld.

        Begrijp me goed, ik weet dat je een warm hart hebt voor de Evangelieverkondiging en ik twijfel er niet aan dat je Christus predikt, maar je spreekt wel heel minachtend over geloofsgenoten ‘die op een zeepkist’ staan en uitgelachen worden. Besef goed dat je bijna niemand in de Bijbel tegenkomt die onversneden het Woord van God predikte én populair was. Wij hebben een boodschap aan de wereld, maar de wereld heeft geen boodschap aan ons. Dat is altijd zo geweest en dat ook niet veranderen.

        Ja, God heeft heel de wereld op het oog, maar slechts weinigen zullen het Koninkrijk van God straks in gaan, ben ik bang. Zeker niet als wij de boodschap gaan verdraaien om maar niet uitgelachen te worden, om te voorkomen dat mensen ‘onze zeepkist’ voorbijlopen. Dan zijn we pas écht dom en contraproductief bezig.

        Reactie door Ruben Hadders — januari 15, 2011 @ 3:07 pm

  14. @ Jos Strengholt

    AMEN! In een ware gemeenschap wordt nog heel veel ‘gefilterd’ (bewust en onbewust), op internet geldt dat niet.

    Reactie door Ruben Hadders — januari 15, 2011 @ 1:05 pm

  15. En dát is precies wat wij nodig hebben: geestelijk volwassen leiderschap om de weg te wijzen naar de communicatie van de waarheid – niet alleen in de zin van theologische waarheid, maar van echtheid en werkelijkheid voor Gods aangezicht.

    Reactie door henkmedema — januari 15, 2011 @ 1:46 pm

    • Eens.

      Overigens excuses aan degenen die vinden dat ik met mijn eerste reactie te ver ben afgeweken van het onderwerp.
      Ik begrijp ook dat sommigen het idee hebben alsof ik geloof dat Henk en Paul zich niet bewust zou zijn van de gevaren van nieuwe media of van hoe de ‘nieuwe generatie’ in het leven staat. Dat is niet het geval, ik heb juist zeer veel bewondering voor hen. Sterker nog, ik ben een beetje jaloers op hun kennis en wijsheid.

      Dat gezegd hebbende, bij deze in het kort het punt dat ik n.a.v. Henk’s post wil maken:

      1. Via de nieuwe media kunnen we (mensen in het algemeen) niet op dezelfde wijze gemeenschap met elkaar hebben, als in het echt.
      2. Dit betekent m.i. ook dat we beperkt zijn in het overbrengen van het Evangelie, dat in sterke mate afhankelijk is van echte ontmoetingen. Van ontmoetingen met het hart van de ander.
      3. Daarom dat ik mij zorgen maak over de verschuiving van de echte wereld naar de digitale wereld. Omdat de ware gemeenschap afneemt en de digitale gemeenschap toeneemt (en zie dan punt 1 weer).

      Hoop dat het hiermee wat duidelijker is geworden 🙂

      Reactie door Ruben Hadders — januari 15, 2011 @ 2:02 pm

  16. Mooi artikel Henk.
    Iedere maandag en woensdag spreek ik jongeren van 10 – 20 jaar. Veel van deze jongeren komen uit gebroken gezinnen. Gescheiden ouders of andere, soms extreme problemen. Daar maak ik me zorgen om! Ja, ze hebben allemaal een mobieltje, ze doen aan pingen, msn, facebook, twitter, enz. Ben ik er een keer niet, dan krijg ik smsjes en word ik gebeld of ik ‘niet toch een uurtje kan komen’.

    Jongeren (en volwassenen) willen communiceren. Dit kan als nooit tevoren, maar het zal nooit het ‘echte’ contact kapot maken. Ik móet langs blijven komen, anders verwatert het contact via de social media ook.

    Christen zijn en social media? Is dat niet dezelfde discussie als: kan een christen wel naar de kroeg? Hoe ben je christen in de klas of op je werk?

    Reactie door Jaap — januari 16, 2011 @ 2:49 pm

  17. Is de discussie nog gaande?
    Sociale media en internet zijn een techniek. En (even kort door de bocht) een techniek is meestal niet in zichzelf moreel ‘goed’ of ‘slecht’. Het is. Wat goed is of slecht is de manier waarop er gebruik van wordt gemaakt. Dat geldt voor kernenergie, voor genetische manipulatie, maar ook voor de boekdrukkunst en de televisie.
    Zijn er ‘slechte’ manieren van omgaan met sociale media aan te wijzen en ‘negatieve gevolgen’ daarvan? Ja. Een zekere oppervlakkigheid in relaties. Het schijnt ook te zijn aangetoond dat het vermogen je op een tekst te concentreren vermindert. Gevaar van verslaving. Ik sta er ook aan bloot (daarom dat ik er af en toe bewust voor kies ergens te zitten zonder internet en een goed boek te lezen!).
    Maar er zijn ook positieve aspecten aan – de persoonlijke relaties. De contacten via netwerken die leiden tot ‘real life’ ontmoetingen en herkenning. Ik heb via internetforums, maar ook via twitter meerdere ‘real life’ vrienden erbij gekregen, over de hele wereld. Maar ik ben ook geestelijk gegroeid, en op theologische gebieden van inzicht verandert, door artikelen op blogs zoals bijvoorbeeld die van de Internetmonk of de Christian Monist (en de discussies die daar gevoerd worden, waarin standpunten van meerdere kanten belicht worden). Ik heb ook de gelegenheid gehad in deze gesprekken zelf deel te nemen, en gescherpt te worden in mijn overtuiging.
    Het is al aangehaald: toen de eerste treinen werden ingevoerd waarschuwde men ook dat de koeien zouden schrikken, en dat zo snel reizen ongezond zou zijn. De boekdrukkunst zou leiden tot de snelle verspreiding van ketterse ideeen (en deze techniek lag mede ten grondslag aan de reformatie). Veel technieken golden als ‘uitvindingen van de duivel’. Maar het kwaad ligt niet buiten ons, in een techniek of eigenschap, het ligt in ons zelf. We moeten niet kijken OF we de nieuwe media moeten/mogen gebruiken, maar HOE.

    Johan

    Reactie door JohanKH — januari 17, 2011 @ 8:53 pm

  18. Ha Johan

    Ik weet het niet, ik heb de indruk dat ik toch wat twijfel aan wat je schrijft. Ik heb de indruk dat techniek minder neutraal is dan jij suggereert. Vorm en inhoud van communicatie zijn m.i. niet zo te scheiden. De vorm van het communicatiemiddel heeft m.i. behoorlijke invloed op hoe de gecommuniceerde inhoud wordt begrepen.

    Reactie door Jos Strengholt — januari 17, 2011 @ 9:26 pm

    • Hallo Jos,

      Daarom zei ik ‘meestal’, en geef ik ook aan wat negatieve gevolgen van sociale media-gebruik kan zijn. Ik denk ook dat mij punt misschien meer geldt voor het uitgangspunt van de techniek dan de uitwerking ervan door (moreel) goede of slechte mensen. Zo kan ik natuurlijk niet stellen dat de atoombom zo’n goede ontwikkeling is. Maar nog steeds is de atoombom een techniek en zelf geen moreel handelend iets (en dus niet ‘goed’ of ‘slecht’, zoals het geweer waarmee een jager een hert schiet ook niet ‘goed’ of ‘slecht’ is, hoe je ook denkt over jagen).
      Ik denk dat het daarom zinvoller is de discussie te verplaatsen naar het ‘kwaad’ in onszelf, b.v. onze neiging om oppervlakkig te zijn, of verslavingsgevoelig – want dat is onafhankelijk van techniek. Tijdschriften kunnen b.v. ook oppervlakkig zijn en mensen kunnen verslaafd zijn aan boeken, of andere ‘oude media’. (Ik geloof dat mensen in de middeleeuwen net zo aan de verleidingen van passiviteit/oppervlakkigheid/verslaving blootstonden als wij, ook al was hun techniek anders).

      Johan

      Reactie door JohanKH — januari 18, 2011 @ 8:08 am

  19. Wow, wat een krachtig blog. Daar sta ik echt van te kijken. Christenen moeten ook in de media met de tijd meegaan. En daar ook nog 750 woorden voor nodig hebben. Het is ook echt net alsof er een nieuwe boodschap gebracht wordt. En nee, ik ben niet cynisch…

    Reactie door Vrijzinnigevangelisch — januari 17, 2011 @ 9:26 pm

  20. Je was mij net voor, Jos, maar ik ben het met je eens. Er wordt te snel gezegd dat een techniek ‘neutraal’ is. Van de atoombom zou men dat nooit durven beweren.

    En Johan, je kunt wel lacherig doen over hoe men vroeger bepaalde uitvindingen ‘van de duivel’ vond, maar zou het kunnen dat bepaalde kennis hierover uit de geestelijke wereld afkomstig is? In het Boek van Henoch lees je bijv. ook dat de engelen kennis doorgaven aan de mensen. Daarmee zeg ik niet dat televisie of internet ‘van de duivel’ zijn, maar dat er misschien wel sprake is van ‘enige inspiratie’ van zijn kant… Vraag is: zou dat mogelijk zijn, denk je?

    Reactie door Ruben Hadders — januari 17, 2011 @ 9:33 pm

    • Wel, ten eerste twijfel ik aan de canoniciteit van het boek van Henoch. Daar zal ik niet snel een theologische opinie op baseren.
      Ten tweede kun je zo elke technologie door de duivel geinspireerd noemen (wat men ook deed met auto’s, treinen, et cetera, et cetera).
      Ten derde denk ik dat mensen niet voor niets een verstand hebben gekregen, naar het beeld van God, om de geschapen werkelijkheid te onderzoeken en in kaart te brengen en de in de schepping verborgen potentie te laten ontplooien. Dat is geen ‘hoogmoed’ – maar een goed gebruik van onze door God gegeven menselijke natuur. Zeggen dat delen van de materiele werkelijkheid (schepping net als wij zelf, en door God zo gemaakt dat die door ons onderzocht kan worden) voor ons ‘afgesloten’ zijn, lijkt me gevaarlijk. De bijbel waarschuwt voor bepaald onderzoek van de bovennatuur (spiritisme, waarzeggerij), maar het onderzoeken van de natuur (en het ontwikkelen van techniek) is een legitieme menselijke handeling (die door christenen al vaak genoeg onterecht wordt gewantrouwd, b.v. in het creationisme/evolutionisme-debat).
      Ook hier is niet de vraag OF, maar HOE. En dat heeft niets te maken met duivelse machten buiten ons, maar met ons eigen verantwoordelijke handelen.
      Laten we geen angst zaaien, maar proberen verantwoordelijk om te gaan met de mogelijkheden die God in de schepping heeft gelegd.

      Johan

      Reactie door JohanKH — januari 18, 2011 @ 8:14 am

  21. Oh, en ik spreek als iemand die geen mobiele telefoon heeft (als laatste Nederlander onder de 35).
    Ik ben dus geen automatische meeloper met technologische ontwikkelingen.

    Johan

    P.S. maar ik ga binnekort wel een iphone aanschaffen …

    Reactie door JohanKH — januari 18, 2011 @ 8:17 am

  22. Om even terug te gaan naar het Koninkrijk van God. Dat moet zich overal opnieuw incarneren, in elke cultuur. Als we geroepen zijn om het goede nieuws te brengen tot de einden van de aarde is cyberspace daarvan niet uitgesloten. Maar het moet wel echt zijn. Als iemand die niet van blackmetal houdt een blackmetalband begint om die ‘heidense metalheads te bekeren’ dan ben je verkeerd bezig en ga je veel mensen irriteren en de kloof groter maken. Met internet is het hetzelfde… Incarnationeel-missionair betekent dat we tussen de mensen aanwezig zijn en Jezus naar het toe brengen gemediëerd (hier zijn we weer) door niet alleen ons woorden, maar door heel ons leven…

    Maar dan heb ik het over persoonlijke christenen of groepen Christenen die aanwezig zijn en zelf de boodschap uitstralen (‘the medium is the message/licht zijn zodat mensen door wat we doen God zien en Hem prijzen) en niet over uitgevers en dergelijke… Die moeten een nieuwe weg weten te vinden, en leren van de muziekindustie: Als je in de LP en CD verkoop zit dan is de mp3 de vijand, als je in de muziekbusiness zit is het een nieuwe deur… Maar daar heb ikzelf wss niet zoveel inzicht in…

    (en aan de andere kant, ik ga altij boeken blijven lezen, en ik denk niet dat ik de enige ben)

    Bram

    Reactie door brambonius — februari 5, 2011 @ 11:58 am

  23. Goeie discussie, maar internet eigen, zal die niet langer dan een dag duren, dus je moet snel, aantrekkelijk en contentgericht reageren, anders doorbreek je de heilige gemenschap van de digitale goeroes.
    Lieve mensen, wat een belangrijk onderwerp en wat een verschillende invalshoeken. Ik vond de opmerking van Ruben over ‘zelfexpressie’ een schot in de roos.
    En wat Henk z’n invalshoek betreft, merk ik slechts op dat de nieuwe media bij uitstek beeldmedia zijn. Een ander hersengebied wordt getriggerd en andere omgangsvormen worden gestimuleerd.
    Over die ontmoetingen het volgende. Ik heb ze de afgelopen jaren mede geinitieerd, maar om er een vergelijking mee te trekken met de christeijke gemeente vind ik absurd. Het zijn gewoon hapsnap ontmoetingen van gelijkgezinden in een semi-professionele context, met een hoog gadget gehalte.

    Reactie door Paul Miller — februari 5, 2011 @ 1:18 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Plaats een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.